pondělí 6. listopadu 2017

Brutální Most

Jak už asi někdo z vás četl u Lenky na blogu, vydaly jsme se, my holky, co spolu jezdíme, na víkend do Mostu. Obhlédnout lokace seriálu Pustina, který z velké části vymyslel právě Lenky manžel Tomáš Hrubý. (Vřele seriál doporučuju!)

Ačkoliv tu krajinu dobře znám, Duchcov a Teplice jsou nedaleko, a pohled na měsíční krajinu hnědouhelné pánve mě zdaleka tak nešokuje jako ty, co to vidí poprvé, musím přiznat, že nepříjemný pocit se mi dostavil spíš ze samotného města. Paneláky vem čert, ty jsou mi fuk, ale mezi nimi bylo tak málo zeleně, nenašly jsme žádnou normální kavárnu, nebylo ve městě kam jít na oběd. Leda kebab a čínská restaurace, a možná by se našlo něco v nákupáku v centru, ale to nás nelákalo. Nakonec jsme příjemnou, skoro nóbl restauraci, našli až mimo centrum, u místní atrakce, kostela přesunutého v sedmdesátých letech po kolejích ze starého Mostu, který se tehdy kvůli těžbě uhlí boural.

Kam ti lidé chodí o víkendech na kafe, posedět si mezi lidi, kde se setkávají? Brutalita betonových staveb všude kolem ještě umocňovala tísnivou atmosféru, kterou jsem z Mostu měla. Kdybyste naopak hledali zastavárny, bylo jich tam docela hodně. Kdo to tam vede, kdo je na radnici a kdo jsou mostečtí zastupitelé, to snad ani nechci vědět.

Je mi těch obyvatel líto. Čím se můžou kultivovat? Nákupním střediskem? Špinavými bazénky, které měly kdysi zdobit betonem okleštěné náměstí? Čím kultivují svoje děti?

Kousky Mostu jsou i hezké. Staré řadové bytovky na okraji, muzeum, vyhlídka Hněvín, vily pod vyhlídkou. Ale to je trochu málo.

Abych nepsala jenom pohoršeně, udělaly jsme si krásnou a dlouhou procházku kolem hnědouhelné pánve. Překvapivě to bylo moc fajn, většinu času je výhled na pánev zalesněný. I když, ve chvíli, kdy se vám na jednom z mála holých míst rozevře povrchový důl v celé své "kráse", vyhrknou vám nejspíš do očí slzy. Tak moc je to strašný. Obrovská mrtvá krajina. A v ní, jako malí igráčci, stroje na těžbu a náklaďáky.

Došly jsme až k zdevastovanému zámku Jezeří, pořád se tam ještě parta dobrovolníků snaží o jeho záchranu. Doporučuju je podpořit, zajet tam na prohlídku nebo na některou z akcí, které pořádají.

Mám ráda brutalistní architekturu. Z londýnského Barbicanu jsem byla u vytržení. Je to nádherné, když je okolí čisté, osázené zelení, v truhlících jsou kytky. Most je ale uplně jiná liga. Tam slovo brutální dostává tu pravou tvář.





Krajina, kterou jsme si protopili...


V pozadí zámek Jezeří.




Nakonec jsme ještě fotily Lenčinu novinku v e-shopu, světelné řetězy. Dost legrace jsme si tím užily...


My holky, co spolu jezdíme.


Já vim, že jsme prdlý. Ale to nevadí.

9 komentářů:

  1. Taky mě to dostává :´(. A to je u nás...co pak takové plantáže "kdesi" daleko. Neb lidé když nevidí tu zkázu za dveřmi svých domovů... Hezky úhledně přetřídit odpad a vynést do kontejneru. Hotovo. No to jsem trošku odbočila....ale měla jsem potřebu to napsat. Ahoj M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martino, v pořádku, asi chápu, jak to myslíš :).

      Vymazat
  2. Krásná reportáž ... a já tu žiju. Ne přímo v Mostě, ale na Jezeří chodíme na procházku pěšky (z druhé strany, než jste šly vy, asi jste minuly keltské oppidum ... ta třeba jindy). Ta ďuzna je strašná a působí na mě jen strašně. Atmosféru Jezeří nic nepřekoná a stačí se k díře otočit zády a jít do kopců .... a nepotkáte dlouhé kilometry nikoho. To tu mám ráda. Do Mostu jezdím jen pracovně ... na kafe se tam jít asi nedá.... Na všechny mé kamarádky působí města v téhle části kraje stejně jako na Vás .... J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme šly k jezeří po žluté z Pece a z Jezeří po modré do Horního Jiřetína, kde je mimochodem u výlezu z lesa parádní hodpůdka, kde vaří čerstvá jídla. Moc jsme si pochutnaly.
      Já tu krajinu mám moc ráda, babička žila mezi Duchcovem a Teplicema, bříza, strom, který je schopný vyrůst prakticky na čemkoliv, je moje srdeční záležitost a tam, kolem Mostu, jich je opravdu požehnaně.
      Na facebooku mi odkaz na článek okomentovala slečna/paní, která v Mostě žije a vyjmenovala celou řadu podníků, kam chodí. Tak jsme asi holt neměly štěstí. Nicméně platí, že to město by potřebovala pořádně zkultivovat a zlidštit. Vypadá to tam fakt dost zoufale. :)

      Vymazat
    2. To keltské oppidum je směrem na Jiřetín a hospodu znám, tak je fajn. My tam nejčastěji chodíme z Pece, to jdeme z domova pěšky ... na mateřské to byla má oblíbená procházka. Most na mě působí stejně depresivně jak na Vás, až po napsání svého komentáře jsem si na jednu kavárnu vzpomněla, ale nevím, jak se jmenuje a jestli tam ještě je .... samé otázky :)

      Vymazat
  3. Zaujalo ma, veľmi, tak ako Pustina, škoda, že si ten seriál nemôžem prehrať....a som stále low carb, ale aj high fat!
    Metabolizmus mi konečne zmenil život k lepšiemu:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že Pustina už bude někde dohledatelná, minimálně alespoň na Uložto.cz
      Jsem ráda, že Vám low carb stravování zabírá, já jsem také stále bez příloh (vyjma rýže) a bez pečiva. A nestěžuju si :). Teď mám dokonce i silně necukrové období, to už se mi dlouho nestalo, abych takovou dobu neměla chuť na sladké.:)))

      Vymazat
  4. V budově Repre je momentálně base natáčení seriálu MOST...ted jsem tam byla:) A před měsícem v Mostě a Litvínově, kde jsem prožila detství u babička- jenže to svítilo slunce a tím pádem bylo všude strašně krásně:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, koukala jsem na fotky u Tebe na fb. Taky jste bydleli v hotelu Cascade? :)

      Vymazat